W Strone Ojca

Zamów nasz biuletyn




CZY EWANGELIA DOPUSZCZA ROZWÓD?
06.03.2008.
Zakaz rozwodów, ogłoszony przez Pana Jezusa, zawiera jeden wypadek szczególny, ową słynną klauzulę „poza przypadkiem nierządu”. O ile mi wiadomo, w Kościele katolickim nawet zdrada małżeńska nie upoważnia strony niewinnej do rozwodu i do nowego małżeństwa. Ja pytam naiwnie, ale stanowczo: Tamte słowa — „poza przypadkiem nierządu” — jednak w Ewangelii się znajdują, a więc muszą coś oznaczać. Nie można ich interpretować więc w takim kierunku, żeby uznać je za nie istniejące. Pytam: Jeśli słowa te nie oznaczają pozwolenia na rozwód w tym szczególnym wypadku, to co w takim razie oznaczają?

 

 

Zacznijmy od początku. Jak wiadomo, Pięcioksiąg Mojżesza zezwala na rozwód. „Jeśli mężczyzna — czytamy w Księdze Powtórzonego Prawa (24,1) — pojmie kobietę, aby być jej mężem, lecz ona nie pozyska łaski w jego oczach, gdyż on znalazł u niej coś odrażającego, napisze jej list rozwodowy, wręczy go jej, potem odeśle ją od siebie”. Warto sobie uświadomić, że w tamtych czasach pewne okoliczności rozwód ułatwiały. Rozwód na pewno nie oznaczał wówczas rozbicia rodziny: nawet jeżeli małżeństwo było monogamiczne (bo praktykowano również wielożeństwo), rodzina podstawowa była jedynie cząstką wielkiej rodziny, ewentualny rozwód nikogo więc nie pozostawiał bez rodziny. Ponadto trzeba pamiętać, że przy ówczesnym patriarchalizmie żona była raczej służebnicą męża niż jego towarzyszką.

Jak wiadomo, Pan Jezus wyraźnie stwierdził, że starotestamentalne pozwolenie na rozwód było jedynie złem koniecznym. Według Jego nauki, nie ma takich okoliczności, w których rozwód nie sprzeciwiałby się godności małżeństwa. Małżeństwo ze swojej natury i z woli Bożej powinno być nierozerwalne. „Przez wzgląd na zatwardziałość waszych serc pozwolił wam Mojżesz oddalać wasze żony, lecz od początku tak nie było” (Mt 19,8).

Wszakże — i to chciałbym bardzo przypomnieć — już w Starym Testamencie obserwujemy coraz większe zbliżanie się do ideału nierozerwalności małżeństwa. I tak w Księdze Przysłów (5,15—20) znajdziemy pełen czystej erotyki tekst, wychwalający wierność małżeńską i nakazujący „zadowolić się żoną młodości”. Podobne wezwanie znajdziemy u Koheleta (9,9): „Używaj życia z niewiastą, którąś ukochał, po wszystkie dni marnego twego życia”. Szczególnie ostro potępia rozwód prorok Malachiasz (2,13—15), powołuje się przy tym na Abrahama, który nie porzucił bezpłodnej Sary, mimo że tak bardzo pragnął mieć własnego syna i dziedzica: „Sprawiliście też, że łzami, płaczem i jękiem okryto ołtarz Pański, tak że On więcej nie popatrzy na dar ani nie przyjmie z ręki waszej ofiary, której by pragnął. A wy się pytacie: Dlaczegóż to tak?! Dlatego że Pan był świadkiem pomiędzy tobą a żoną twojej młodości, którą przeniewierczo opuściłeś. Ona była twoją towarzyszką i żoną twego przymierza. Czyż ów Jeden [Abraham] nie dał przykładu, ten, którego ducha wyście spadkobiercami? A czegóż ten Jeden pragnął? Potomstwa Bożego! Strzeżcie się więc w duchu waszym: wobec żony młodości twojej nie postępuj zdradliwie!”

I oto przychodzi na ten świat Chrystus, Syn Boży i Zbawiciel rodziny ludzkiej. Obu Jego wystąpieniom antyrozwodowym towarzyszą jednoznaczne stwierdzenia, że nowe prawo jest w stosunku do obyczaju starotestamentowego radykalnie nowe: „Słyszeliście, że powiedziano przodkom: Kto chce oddalić swą żonę, niech jej da list rozwodowy. A Ja powiadam wam: Każdy, kto oddala swą żonę — poza wypadkiem nierządu — naraża ją na cudzołóstwo. A kto by oddaloną pojął za żonę, dopuszcza się cudzołóstwa” (Mt 5,31n; por. 19,3—9).

A musimy wiedzieć, że niespełna pół wieku przedtem działał w Palestynie wielki rabbi Szammaj, który zdecydowanie zakazywał rozwodu, z jednym wszakże wyjątkiem: pobożny Żyd może rozejść się z żoną, jeśli ta okazała się cudzołożnicą. Jeśli więc Pan Jezus powtarza jedynie naukę rabbiego Szammaja, to przecież Jego prawo małżeńskie nie jest tak radykalnie nowe, jak je przedstawia Ewangelia. Jak to więc w końcu jest: czy Pan Jezus opowiada się za Szammajem, czy też „uczy jak ten, który ma władzę, a nie jak ich uczeni w Piśmie”? (Mt 7,29) Żeby odpowiedzieć na to pytanie, koniecznie trzeba rozważyć, co znaczy owo dopowiedzenie „poza wypadkiem nierządu”. Niewątpliwie ma Pan rację, że te słowa coś przecież znaczą, a więc nie można ich ignorować.

Otóż według odwiecznej praktyki Kościoła katolickiego, klauzula ta odnosi się do dwóch konkretnych sytuacji. Po pierwsze, Pan Jezus dopuszcza, nawet zaleca rozejście się mężczyzny i kobiety, jeśli żyją oni na sposób małżeństwa, ale małżeństwem nie są. Chodziłoby tu o taki związek, o którym Chrystus wspomniał w rozmowie z Samarytanką: „Ten, którego masz teraz, nie jest twoim mężem” (J 4,18). Po wtóre, w słowach tych Kościół dopatruje się obowiązku bezwzględnej niezgody na cudzołóstwo współmałżonka. Nie wolno chrześcijaninowi tolerować sytuacji trójkąta małżeńskiego: jeśli niewinny małżonek nie może sytuacji zmienić, powinien raczej współmałżonka opuścić i w modlitwie i pokucie czekać na jego nawrócenie, niż godzić się na bezczeszczenie małżeństwa.

Proszę uważnie wczytać się w oba teksty św. Mateusza i sądzę, że sam Pan przyzna, iż taka właśnie interpretacja leży w duchu obu wypowiedzi Pana Jezusa. Dopatrywanie się w słowach „poza wypadkiem nierządu” furtki, umożliwiającej rozwód, jest niezgodne z zasadniczym sensem nauki Chrystusa o małżeństwie. Przecież Chrystus wyraźnie stwierdza, że przywraca pierwotną czystość prawa małżeńskiego, a przeciwstawiając stare prawo nowemu, jednoznacznie daje do zrozumienia, że chodzi Mu o istotną reformę, a nie tylko o jakiś retusz w zwyczajach starotestamentalnych. Chrystus uczy jednak czegoś więcej i głębiej niż pobożny rabbi Szammaj.

Zresztą zobaczmy, co na ten temat mówią listy apostolskie i najstarsze świadectwa chrześcijańskie. Słowa są tu jasne i dalekie od rozmiękczającej kazuistyki: „Tym zaś, którzy trwają w związkach małżeńskich, nakazuję nie ja, lecz Pan: żona niech nie odchodzi od swego męża. Gdyby zaś odeszła, niech pozostanie samotną albo niech się pojedna ze swym mężem. Małżonek również niech nie oddala się od żony” (1 Kor 7,l0n). Można się czasem spotkać z twierdzeniem, że Żydzi współcześni Chrystusowi nie znali pojęcia separacji, tzn. takiego rozejścia się małżonków, które nie uprawnia do następnego małżeństwa, ale jest raczej oczekiwaniem na ponowne zejście się. Nie wiem, może instytucja separacji była i nie znana ówczesnym Żydom, wszakże z powyższego tekstu wynika, że niewątpliwie znał ją św. Paweł (jej istnienie stwierdza również cytowany niżej tekst z połowy II wieku).

Albo o czym mówiłyby te oto teksty, gdyby rozwód był w pewnych okolicznościach chrześcijanom dozwolony? „Żona związana jest tak długo, jak długo żyje jej małżonek. Jeśli mąż umrze, może poślubić kogo chce, byleby w Panu” (1 Kor 7,39). Zaś w Liście do Rzymian: „Kobieta zamężna na mocy Prawa związana jest ze swoim mężem, jak długo on żyje. Gdy jednak mąż umrze, traci nad nią moc prawo męża. Dlatego to uchodzić będzie za cudzołożną, jeśli za życia swego męża współżyje z innym mężczyzną. Jeśli jednak umrze jej mąż, wolna jest od prawa, tak iż nie jest cudzołożnicą współżyjąc z innym mężczyzną” (7,2n).

Proszę Pana, nacisk społeczny, żeby Kościół — przynajmniej w niektórych przypadkach — pozwalał na rozwód, jest dzisiaj tak duży, że Kościół uczyniłby to już dawno, gdyby to tylko było w jego mocy. Jeśli Kościół nie zgadza się na rozwód, to dlatego, że nie może. Po prostu nauka słowa Bożego na ten temat jest zbyt wyraźna.

Warto tu przytoczyć jeszcze bardzo stare, pochodzące mniej więcej ze 150 roku, świadectwo, mówiące, jak pierwsi chrześcijanie rozumieli opuszczenie współmałżonka „na wypadek nierządu”. Autorem tekstu jest Hermas, jego zaś dzieło — Pasterz — jest jednym z najważniejszych pism starochrześcijańskich:

„Panie — powiedziałem —

Jeśli kto ma żonę, która wierzy w Pana,

I przekonał się, że ona popełnia cudzołóstwo,

Czy grzeszy mąż, jeśli dalej z nią żyje razem?”

„Tak długo, póki nie wie — odpowiedział — nie grzeszy.

Jeśli się jednak mąż dowie o jej grzechu,

A niewiasta nie pokutuje,

Ale trwa w swym porubstwie,

I mąż dalej z nią żyje razem,

Staje się współwinny jej grzechu,

I bierze udział w jej cudzołóstwie”.

„Jakżeż tedy, o panie — pytałem — ma postąpić mąż,

Jeśli żona trwa w swej namiętności?”

„Niechże ją oddali — odrzekł

A mąż niech żyje samotnie,

Jeśli zaś oddali swą żonę i pojmie inną,

Tedy i on cudzołoży”.

„A jeśli, o panie — pytałem — niewiasta po swym

oddaleniu pokutuje,

I chce powrócić do swego męża,

Czy on jej nie powinien przyjąć z powrotem?”

„Z pewnością — odrzekł —

Jeśli mąż jej nie przyjmie,

Grzeszy i wielką na siebie ściąga winę.

Powinno się przecie przyjąć tego, który zgrzeszył,

a czyni pokutę.

A zatem dla tej pokuty mężowi żenić się nie wolno.

Oto jak się żona i mąż powinni zachowywać”1

Można by jeszcze wskazywać na — tak to chyba trzeba nazwać — absurdy, jakie pociąga za sobą twierdzenie, że cudzołóstwo rozwiązuje nierozerwalny z natury związek małżeński. Krótko i trafnie wskazał je św. Augustyn, w swoim dziele O małżeństwach cudzołożnych: „Zobacz, co to byłby za absurd. Ktoś dlatego nie byłby cudzołożnikiem, że poślubił cudzołożnicę. I co budzi jeszcze większą zgrozę: owa kobieta, dlatego że popełnia cudzołóstwo, nie byłaby już cudzołożnicą: bo dla następnego męża nie byłaby już cudzą żoną, lecz jego własną... Gdyby cudzołóstwo rozwiązywało związek małżeński, co znaczyłyby słowa Apostoła: uchodzić będzie za cudzołożną, jeśli za życia swego męża współżyje z innym mężczyzną (Rz 7,3)?” (PL 40,472)

Albo że przypomnę zjawisko „cudzołóstwa hotelowego”, praktykowanego niekiedy w krajach protestanckich, które „polega na tym, że działając w zmowie z żoną, mąż spędza noc w hotelu w towarzystwie kobiety innej, a następnie żona na tej podstawie wytacza powództwo o rozwód.”2

My przede wszystkim pamiętamy o tym, że nauka Chrystusa o bezwzględnej nierozerwalności małżeństwa jest trudna. Zapewne mamy rację, ale przyznajmy również, że nasze patrzenie jest tu jednostronne: bo nauka Chrystusa na temat małżeństwa i jego nierozerwalności przede wszystkim zachwyca swoją głęboką mądrością i pięknem. Opiera się ona na wierze w człowieka i wierze w ludzką miłość. W skrajnym przypadku może się oczywiście zdarzyć, że współmałżonek okaże się kimś prymitywnym, zdemoralizowanym, albo — jeśli nawet jest człowiekiem porządnym i niezłym — po prostu bardzo trudnym we współżyciu. Są to przypadki, kiedy wspaniała nauka chrześcijańska — że każdy człowiek, nawet nieprzyjaciel, jest wart miłości — ujawnia to, co w niej trudne, a nawet (po ludzku) niemożliwe. Ale przecież w swojej istocie jest to nauka wspaniała: że każdy z nas jest stworzony na obraz Boży i nawet w człowieku zdawałoby się kompletnie zepsutym i przegranym znajduje się coś zasługującego na szacunek. Łatwo śpiewać w piosence, że „każdy człowiek to mój brat”, ale dopiero w różnych sytuacjach trudnych (ktoś ma leniwą lub głupią żonę, któraś — męża pijaka i brutala, inny nieprzyjaznego sąsiada albo szefa grającego na nerwach) okazuje się, czy naprawdę wierzymy w to, że „każdy człowiek to mój brat”.

W nauce Chrystusa o nierozerwalności małżeństwa znajduje się również wezwanie do wiary w niezniszczalność miłości małżeńskiej. My, księża, niestety często popełniamy tu błąd, bo mówimy o tym dopiero ludziom, których małżeństwo się rozpada. Tymczasem trzeba mówić o tym wszystkim małżonkom. Również tym, których miłość jest świeża i gorąca i którzy mają subiektywne poczucie jej wiecznotrwałości. Bo wszystko, co ludzkie, podlega niestety dewaluacji i śmierci, i nawet taka miłość, której niezniszczalności ludzie są pewni, może umrzeć, a wówczas jady, wynikające z jej rozkładu, będą zatruwać wzajemne współżycie. Chrześcijańska wiara w niezniszczalność miłości małżeńskiej opiera się na Bogu: tylko Bóg może nas uzdolnić do tego, żeby nasza miłość była wiecznie żywa.

Ludzie pytają jednak: Co mamy robić, jeśli miłość już umarła? Byliśmy zapewne niewierni Bogu — powiadają — ale w tej chwili tego nie da się już odwrócić: Co mamy robić teraz? Odpowiedź Kościoła jest tutaj jasna, choć trudna: Jeśli niewierność Bogu spowodowała zło, trzeba ją naprawić wiernością. Nie można do dawnej niewierności dodawać niewierności nowej — w ten sposób człowiek tylko zejdzie na jeszcze dalsze manowce. Otóż jeśli ludzie zdecydują się na drogę wierności Bożym przykazaniom, częstokroć okazuje się, że ich miłość jeszcze nie umarła, ona jest tylko ciężko chora. A jak wiadomo, nie każda choroba kończy się śmiercią, zwłaszcza jeśli chory bardzo pragnie wrócić do zdrowia.

1 Hermas, Pasterz, Przykazanie 4,1,4—8 (Pisma Ojców Apostolskich, tłum. A. Lisiecki, Poznań 1924, ss. 320n).

2 Państwo i prawo, 1963, s. 508.


opr. ab/ab



Copyright © by o. Jacek Salij OP

 wyślij znajomym

źródło: Jacek Salij OP,  Czy ewangelia dopuszcza rozwód?
Z cyklu "Szukającym drogi"
 

komentarze

Witam serdecznie.
Nie jestem specjalistą tematu, ale nie zgadzam się z przedstawioną powyżej interpretacją.

Chciałbym na coś zwrócić uwagę:

Słyszeliście, że powiedziano przodkom: Kto chce oddalić swą żonę, niech jej da list rozwodowy. A Ja powiadam wam: Każdy, kto oddala swą żonę  poza wypadkiem nierządu  naraża JĄ na cudzołóstwo. A kto by oddaloną pojął za żonę, dopuszcza SIĘ cudzołóstwa (Mt 5,31n; por. 19,39).

Jak dla mnie z powyższego tekstu wynika:

1. Przyjęcie oddalonej przez innego mężczyznę kobiety JEST cudzołóstwem!
Przekaz jest jasny, nie pozostawia wątpliwości.

2. Kto oddala żonę naraża ją! na grzech.
oznacza to:
- że sam grzeszy (świadomie ją oddalił), ponieważ jako mąż i żona są jednością - jednym ciałem.
- NARAŻA JĄ na grzech! Co oznacza, że kobieta jeszcze nie zgrzeszyła (bo nie związała się jeszcze z nikim, a to on ja oddalił) ale jest bardzo narażona na grzech.
Jest oczywiste (szczególnie w tamtym czasie) że kobieta nie będzie żyć sama, ale najprawdopodobniej się z kimś zwiąże. Jezus więc wskazuje nie tylko na grzech 'teraz' (w sensie oddalenia) ale i na możliwość jego popełnienia w przyszłości.
Nauka Rabbiego z Nazaretu jest jasna. Trzeba nie tylko unikać grzechu, ale nie stawiać drugiego człowieka w okolicznościach w których uniknięcie go będzie bardzo trudne.


3. A teraz najważniejsze - 'poza wypadkiem nierządu'
pełne zdanie brzmi: Każdy, kto oddala swą żonę  poza wypadkiem nierządu  naraża ją na cudzołóstwo.
pytam:
- czy NARAŻAM na cudzołóstwo kogoś kto para się nierządem? Czy NARAŻAM go na grzech? Czy mogę narażać na grzech kogoś kto już w tym grzechu tkwi i go dobrze zna?
Czy zostawiając męża w barze narażam go na zostanie alkoholikiem skoro on pije 5 lat i już nim jest?

Z powyższego cytatu nie wynika też, jakoby dla Jezusa wolno było oddalić żonę, nawet w przypadku cudzołóstwa. Rabbi z Nazaretu podaje jednak pierwotny zamysł Boga, zna go. Mąż i żona są jednoscią - jednym ciałem.
Mąż wobec małżonki nie może jedynie kierowac się przepisami, które uchronią ją od grzechu (np. nie oddalać jej). Ma otoczyć ją opieką, aby ją przed tym grzechem chronić, dzięki swojej miłości, którą ma do niej, a nie przepisom prawa kanonicznego.

Amen :D

Napisał Elhior, dzień 03/21/2009 o 13:47

Kościół wypowiada się na tematy małżeństwa i bardzo dobrze. Jego życzliwy stosunek i poszukiwania najlepszego rozwiązania są na pewno czymś niezwykle pozytywnym dla uwikłanych w różne trudne życiowe sytuacje wiernych. Jednakże pominięto tutaj przynajmniej dwie ważkie okoliczności. Pierwsza, to historyczny obraz małżeństwa, które jeszcze w średniowieczu było zwykła umową cywilnoprawną. Kościół nie włanczał się ani nie uczestniczył od razu w tym akcie, uroczystym ale raczej prywatnym. Początkowo księża byli zapraszani na uroczystość a dopiero później małżeństwo stało się sakramentem. Drugi aspekt wynika z ewangelii, gdzie napisano, co boskie Bogu, a co cesarskie cesarzowi. Czyli Chrystus dystansował się od bieżących problemów sfery władzy, w tym relacji prawnie uregulowanego małżeństwa. Dopiero interpretacja jego idei miłości bliźniego pozwala nam patrzeć na małżeństwo jako także akt miłości, i wtedy powraca autorytet Kościoła, którego pomoc jest tak potrzebna i obecnie aktualna.

Napisał andrzej.miedzyn, dzień 12/22/2008 o 11:27

Myślę, że bardziej ewangeliczną postawą jest duszpasterstwo powtórnych związków, niż nieodpowiedzialne ze strony duchownych zwalnianie ludzi ze złożonych przysiąg. Dotrzymanie każdej przysięgi jest uczciwe i wyraża prawdziwą miłość, której nie wyczerpują emocjonalne uniesienia czy pożądanie. Dotrzymanie przysięgi jest też formą oddania Bogu czci, jest też wreszcie manifestacją człowieczeństwa, ale nie jest też żadnym zaskoczeniem, że człowiek z powodu różnych okoliczności tej przysięgi nie dochowuje, że jest słaby, albo wprost przejściowo zły. Kto jeśli nie duchowni powinni pamiętać, że Bóg który ma twarz Jezusa z Nazaretu, nie jest policjantem ale Ojcem, i od jego miłości nie może oderwać człowieka nawet grzech, nawet niewypełniona przysięga.

Napisał ramwoj, dzień 05/08/2008 o 20:13

Jestem obecnie w drugim zwiazku malzenskiem. Zarowno ja jak i moj maz mielismy wczesniej sluby koscielne.
Czyli pomimo,ze od wielu lat jestesmy rodzina,ze z naszego zwiazku narodzil sie syn, w/g nauk kosciola - cudzolozymy!
A nie chcemy byc cudzoloznikami!
Ale gdzyby nasi BYLI odeszli z tego swiata nawet przy naszej pomocy to my bysmy mogli polaczyc sie swietym wezlem malzenskim i przestalibysmy byc cudzoloznikami.
Oczywiscie za popelnione zbrodnie szczerze bysmy zalowali, odprawilibysmy pokute i te grzechy bylyby nam darowane.
Nasuwa sie z tego wniosek,ze Pan Bog wybaczy najciezsza zbrodnie , ale chocby nie wiem co - rozwodu nie da.

Wierze w Boskie Milosierdzie i przede wszystkim Madrosc!

Napisał elefterija, dzień 04/23/2008 o 07:34

Jestem obecnie w drugim zwi�zku ma��e�skim. Zar�wno ja jak i m�j m�� mieli�my wcze�niej �luby ko�cielne. Czyli pomimo, �e od wielu lat jeste�my rodzin� , �e z naszego zwi�zku narodzi� si� syn,w/g nauk ko�cio�a - cudzo�o�ymy.
A nie chcemy by� cudzo�o�nikami!
Ale gdyby nasi byli odeszli z tego �wiata nawet przy naszej pomocy to my by�my mogli po��czy� si� �wi�tym w�z�em ma��e�skim i przestaliby�my by� cudzo�o�nikami.
Oczywi�cie za pope�nione zbrodnie szczerze by�my �a�owali, odprawiliby�my pokut� i ten grzech by�by nam darowany.
Nasuwa si� z tego wniosek, �e Pan B�g wybaczy najci�sz� zbrodni� , ale cho�by nie wiem co to rozwodu nie da.

Wierz� w Boskie Mi�osierdzie i przede wszystkim M�DRO��!

Napisał elefterija, dzień 04/23/2008 o 07:25

 1 
Strona 1 z 1 ( 5 komentarze )
©2006 MosCom

Musisz się zalogować.





Logowanie

Login

Hasło

Remember me?
Zapomniane hasło?
Załóż konto
Czy żłobek jest dobry dla dziecka?
 


Dotacja
  Kwota [PLN]



Ostatnio nadesłane:

Grupy wsparcia
Zapraszamy na bezpłatne grupy wsparcia w Warszawie, szczegóły w dziale Wsparcie....
CZY EWANGELIA DOPUSZCZA ROZWÓD?
Zakaz rozwodów, ogłoszony przez Pana Jezusa, zawiera jeden wypadek szczególny, ową słynną klauzulę „poza przypadkiem nierządu”. O ile mi wiadomo, w Kościele katolickim nawet ...
Bajka znaleziona :)
Jak bóg stworzył Ojca :) Kiedy dobry Bóg zajmował się tworzeniem ojca, wykonał najpierw konstrukcję dosyć wysoką i potężną. Ale pewien anioł, który znajdował się akurat w pobliżu ...
Odwiedza nas 4 gości
09.09.2010.